Sabtu, 22 Jun 2013

Kebaikan Makan Roti Gandum

Roti adalah salah satu sarapan 'favorite' rakyat Malaysia. Kanak-kanak kecil suka makan roti kosong. Apabila meningkat dewasa roti dimakan bersama mentega, mentega kacang, sri kaya, cream dan jem. Orang dewasa mencicah roti bersama kuih kari ataupun kuah kurma. Semasa musim durian, roti dicicah dengan kuih durian. Terdapat juga yang makan roti sebagai piza.

Roti diberbuat daripada bijirin gandum. Nama saintifik gandum  ialah Triticum sp.. Gandum adalah bijirin yang kaya  karbohidrat,  protien dan serat. Terdapat dua jenis gandum, iaitu gandum keras (hard wheat) dan gandum lembut (soft wheat). Keduanya berbeza dari kandungan proteinnya.

Kebaikan makan  Gandum

1. Melancarkan Pencernaan
Biji gandum memiliki serat yang tinggi untuk memudahkan pencernaan makanan.


2. Diet
Kandungan serat tinggi yang dimiliki biji gandum akan menyebabkan rasa kenyang lebih lama. Jika ingin berdiet dengan pola makan yang sehat, mengambil diet gandum atau olahannya adalah hal terbaik.


3. Baik untuk Jantung
Kandungan serat yang dimiliki oleh biji gandum ini sangat baik untuk kesihatan jantung Anda. Mengambil roti yang terbuat dari bijirin gandum secara rutin dapat menjaga jantung terkena penyakit jantung.


4. Menyembuhkan Penyakit Kolesterol
Serat yang terkandung di dalam biji gandum ini juga memiliki khasiat untuk mengikat kolesterol, lemak, dan juga jus hempedu. Dengan begitu, kolesterol dalam darah dapat dikurangkan dengan mengamalkan makanan olahan dari bijirin gandum secara rutin dan dilakukan terus menerus.




Photobucket