Khamis, 6 Jun 2013

Khasiat dan Kebaikkan Beras Perang Berbanding Beras Putih

Beras perang.


Terdapat dua jenis beras iaitu beras putih dan beras perang. Kebiasaanya, nasi putih dimasak menggunakan beras putih. Hal ini kerana beras putih lebih lembut dan cepat dimasak  Bagaimanapun jika nasi dimasak menggunakan beras perang, lebih banyak zat akan diperolehi.


Perbandingan beras perang dan beras putih:

1. Beras perang tidak dibuang selaput kulit yang meliputi beras tersebut manakala beras putih dibuang selaput kulit. Maka, tekstur beras perang lebih kasar berbanding beras putih.


2. Beras perang dan beras putih mempunyai jumlah kalori, karbohidrat, dan protein yang sama tetapi kandungan zat (garam mineral) yang berbeza. Ha ini kerana semasa proses pembuangan lapisan sekam pada padi untuk menghasilkan beras putih, beberapa jenis zat hilang, antaranya vitamin, mineral, minyak pada sekam (yang dapat membantu mengurangkan kolesterol LDL) ]asid lemak dan fiber.

Berikut adalah perbandingan zat antara beras perang dan beras putih.


  • Beras perang mengandungi mineral maganese sebagai bahan anti pengaratan dalam tubuh badan 
  • Beras perang mengandungi selenium dan fiber/serat sebagai anti kanser
  • Beras perang mengandungi vit B1, B2, B6, zat besi, fosfat,
  • Beras perang mengandungi kalsium yang lebih tinggi berbanding beras putih.
  • Beras perang mengandungi lebih banyak fiber berbanding beras putih


3. Oleh kerana beras perang mengandungi fiber yang tinggi, pengambilan beras perang dapat mengekalkan berat badan yang ideal dan menurunkan kolesterol dalam badan. Ia juga membantu mengurangi penyakit kencing manis jenis ke-2.




Photobucket