Ahad, 29 September 2013

Masalah Rambut dan Kaedah Penyelesaian


1. Rambut Lepek
Minyak berlebih  menyebabkan rambut terlihat tidak mengembang atau lepek.
Gunakan shampoo untuk rambut normal atau berminyak agar minyak pada kepala dapat dikurangi. Semasa membasuh rambut, jangan menggosok kulit kepala terlalu keras karana dapat menyebabkan produksi minyak meningkat. Sapukan telur putih selama 20 minit dan kemudian bilas.


2. Rambut Bercabang
Rambut bercabang disebabkan rambut yang kering. Mungkin kerana selalu menggunakan hair dryer dan curling iron. Gunakan pelembab setelah membasuh rambut atau sebelum menggunakan hair dryer dan curling iron. Jangan biarkan rambut terjemur sinar matahari secara berlebihan. Gunting bahagian bawah rambut yang bercabang atau melakukan triming secara teratur.


3. Rambut Mudah Patah
Rambut yang rapuh dan mudah patah disebabkan kekurangan protein atau kesilapan menyisir rambut atau menata rambut. Tingkatkan diet tinggi protein seperti mengambil kekacang, telur, susu, keju, atau daging merah. Gunakan sisir kayu atau yang lembut dan hindari untuk menyisir rambut telalu keras. Jika anda sering menggunakan hair dryer, perhatikan teknik penggunaannya agar tidak merosakkan rambut.


4. Rambut Keriting dan Kusut
Gunakan sikat bergigi jarang pada saat menyisir dan lakukan secara perlahan. Gunakan pelembab pada rambut agar rambut terasa licin dan tidak kusut.


5. Rambut Kaku dan Sulit Diatur
Gunakan kondisioner/pelembap setelah membasuh rambut.




Photobucket