Sabtu, 27 September 2014

Sabtu

Hari Sabtu Hari Membersih. Seawal subuh, membasuh pakaian yang dikumpul selama seminggu. Kemudian menyapu  dan menggemop lantai. Sawang dibersihkan.  Hari ini ada masa untuk menyusun semula susun atur rumah. Menggemas almari baju, rak di ruang tamu dan kabinet dapur.  Masa yang diperlukan untuk selesaikan kerja-kerja membersih lebih kurang 3-4 jam. Lebih lama daripada yang dijangka.

Selesai kerja membersih, perut minta diisi. Nasi dan ayam goreng jadi santapan. Kemudian rehat sambil menonton tv. Tapi rancangan tv tidak menarik perhatian. Agenda seterusnya, mandi. Setelah mandi, tidur....



Sabtu adalah hari tidur. Setelah penat bekerja selama seminggu, dapat tidur siang sangat melapangkan dada. Seakan semua kerja dah selesai. Tak perlu fikir tentang kerja. Boleh tidur dengan lena seperti seorang Sleeping Beauty. Terjaga dari tidur, masa terluang diisi dengan melayari FB, G+ dan blog. Hati terasa bersyukur sangat ada masa yang banyak untuk berehat. Sekelip masa, petang melabuhkan tirai.

Malam disambut dengan permintaan untuk mendapat konsultasi personal dari seorang pelajar. Sejam diluangkan untuk membantu pelajar itu. Selepas sesi konsultasi itu, masa diluangkan untuk memantau keadaan asrama. Ragam manusia, macam-macam. Tak perlu ditegur selagi ragam mereka tidak menganggu ketenteraman awam.

Sebelum Sabtu berganti ahad, sebelum mata dipejam semula, Tv ditonton lagi. Kisah Indiana Jones di TV2. Walaupun sudah berkali tengok, kisah penyiasatanya tidak pernah menjemukan.


Akhirnya, berakhirlah Sabtu.