Isnin, 31 Oktober 2016

Tips Elakkan Racun Air Cond Kereta

😳🔴C A U T I O N🔴😳

🚙 🚘 🚗 🚖 🚕
🔈 Ini msg dari Dr Syed Badar Husain, pakar neurologi terkenal di Atlanta:

Plz circulate🔜

🔈Kepada Setiap pengguna Penghawa dingin Kereta, Sekarang perkara ini adalah sangat menarik & MESTI DIBACA, kerana ia adalah untuk KESIHATAN! ... Manual kereta berkata turunkan tingkap untuk membiarkan semua udara panas sebelum menghidupkan AC. MENGAPA?

Tidak hairanlah lebih ramai orang yang mati akibat kanser berbanding sebelum ini. Kita tertanya-tanya dari mana unsur-unsur ini datang, di sini adalah satu contoh yang menjelaskan insiden penyebab kanser.

orang 🚘ramai berada di dalam kereta mereka pada awal waktu pagi, dan lewat waktu malam, 7 hari seminggu.

JANGAN menghidupkan A / C sebaik sahaja anda memasuki kereta.

🚕Buka tingkap kereta terlebih dahulu sebaik memasuki kereta anda dan kemudian selepas beberapa minit, baru hidupkan AC.

Inilah sebab nya: Menurut kajian, dashboard kereta, kerusi, saluran a/c, sebenarnya SEMUA objek plastik di dalam kenderaan anda membebaskan Benzene, toksin penyebab Kanser. Karsinogen BESAR. Ambil masa untuk memerhatikan bau plastik dipanaskan di dalam kereta anda apabila anda membukanya,
dan SEBELUM anda menghidupkannya.

🚕Selain menyebabkan kanser, Benzene meracun tulang, menyebabkan anemia dan mengurangkan sel darah putih. Pendedahan yang berpanjangan boleh menyebabkan Leukemia dan meningkatkan risiko beberapa jenis kanser. Ia juga boleh menyebabkan keguguran pada wanita hamil.

🚖Tahap Benzene yang boleh "diterima" dalam rumah ialah: 50mg setiap kaki persegi

Sebuah kereta yang diletakkan di dalam rumah, dengan tingkap-tingkap ditutup, akan mengandungi 400-800 mg Benzene - 8 kali dari tahap yang dibenarkan.

🚙Jika diletakkan di luar rumah di bawah matahari, pada suhu 60 darjah fahrenheit, tahap Benzene akan naik ke 2000-4000 mg, 40 kali dari tahap yang dibenarkan.

🚗Orang yang masuk ke dalam kereta, dengan tingkap tertutup, akhirnya akan menyedut berlebihan toksin benzena.

🚕Benzene adalah toksik yang boleh mencemar buah pinggang dan hati anda. Apa yang lebih buruk, ia adalah amat sukar bagi tubuh manusia untuk menyahkeluarkan toksik tersebut.

🚘Jadi rakan-rakan, sila buka tingkap dan pintu kereta anda - memberikan sedikit masa untuk udara dari kawasan dalaman kereta keluar.
- (Menghilangkan unsur toksik maut) - sebelum anda memasuki kenderaan.

📱Ingat: 'Bila seseorang berkongsi sesuatu yang bernilai dengan anda dan anda mendapat manfaat daripadanya, anda mempunyai kewajipan untuk berkongsi dengan orang lain ... 🚘🚗🚕🚖

#copypaste
#whatapps

Rabu, 26 Oktober 2016

DOA PERLINDUNGAN STROKE / ANGIN AHMAR

Pada satu ketika dimana Nabi Allah Sulaiman duduk di singgahsananya,
Maka datang satu lembaga yang cukup besar, maka bertanya Nabi Allah
Sulaiman "siapakah engkau".

Maka dijawab olih lembaga tersebut bahawa akulah Rihul Ahmar....dan
Aku bila memasuki rongga anak adam, maka lumpuh, keluar darah dari
Rongga, dan apabila aku memasuki otak anak adam, maka menjadi
gilalah anak adam,

Maka diperintahkan oleh Nabi Sulaiman a.s supaya membakar lembaga
tersebut, maka berkata Rihul Ahmar kepada Nabi Sulaiman a.s bahawa
"Aku kekal sehingga hari kiamat, tiada sesiapa yg dapat membinasakan
Aku melainkan Allah. Lalu Rihul Ahmar pun ghaiblah.

Diriwayatkan cucunda Nabi Muhammad S.A.W. terkena Rihul Ahmar
Sehingga keluar darah dari rongga hidungnya. Maka datang jibril kepada
Nabi S.A.W. bertanya Nabi kepada jibril. Maka ghaib sebentar jibril lalu
Kembali mengajari akan doa Rihul Ahmar kepada Nabi S.A.W. kemudian
Dibaca doa tersebut kepada cucundanya dan dengan sekejap jua
Sembuh serta merta. Lalu bersabda Nabi S.A.W. bahawa barang siapa
Membaca doa strok. Doa Rihul Ahmar walau sekali dalam seumur
Hidupnya, maka akan dijauhkan dari penyakit ANGIN AHMAR atau
STROKE.

*Doa merawat angin ahmar dan penyakit kronik*

Allahumma inni a'uzubika minarrihil ahmar, waddamil aswad, waddail akbar.

*Erti:*
_Ya Allah tuhanku lindungi aku dari angin merah & lindungi aku dari darah hitam (strok) & dan dari penyakit berat.

#copypaste #whatsapps

BERAPA KALI SE-ELOKNYA BACA ALQURAN SEHARI

Dari Ustaz Dusuki Abdul Rani:
"Berapa kali kita kena baca Al-Quran dalam sehari?Kita kena baca Al-Quran SEBANYAK BILANGAN KITA MAKAN DALAM SEHARI. Kita makan untuk jasad yang akan mereput suatu hari nanti, tetapi kita baca Al-Quran untuk roh yang akan terus hidup".

"Rasulullah s.a.w menceritakan dalam hadith baginda bahawa tatkala kematian berlaku pada seorang anak Adam, Al-Quran akan mula keluar dari jasadnya dan berada pada hujung kepalanya dengan syarat apabila Al-Quran dibaca setiap hari sebelum subuh. Apabila jasad kita dimandikan dan dikafankan, Al-Quran akan duduk diantara dada dan kain kafan yang membalut jasad kita sehingga diusung ke kubur. Apabila turun ke liang lahad dan dikebumikan sampai paras lutut, malaikat Munkar & Nakir akan bergerak ke hadapan wajah kita dan menghalau amalan-amalan seperti solat, puasa,zakat,haji.Tetapi hanya satu sahaja malaikat tak boleh halau iaitu AMALAN MEMBACA AL-QURAN SEBELUM SUBUH."

"Al-Quran yang dibaca sepanjang hidup kita akan menjadi peguam bela untuk menjawab soalan-soalan malaikat Munkar & Nakir yang diajukan pada kita.Oleh itu, hiduplah dengan Al-Quran setiap hari dan jangan biarkan Al-Quran hanya menjadi hiasan di rak buku dan disimpan di dalam almari.


#copypaste #whatsapps

Selasa, 25 Oktober 2016

20 Kebaikan Biji Chia (Chia Seed) Untuk Kesihatan

Pernah tak dengar tentang biji chia? Saya tahu tentang biji chia daripada facebook Dr Muhaya. Biji chia ni, berasal daripada Mexico, dan ia adalah sejenis biji yang amat mudah untuk dimakan. Tak perlu basuh, tak perlu kisar dan tak perlu dimasak. Hanya rendam dalam minuman atau tabur dalam makanan. Saya selalunya pilih cara yang paling mudah, iaitu rendam biji chia dalam air minuman.



Nak dapatkan biji chia ni sangat mudah. Di kedai ginseng cina dah lama jual. Saya je baru tahu. Tapi, kualiti biji chia berbeza-beza. Macam beras, biji chia ada pelbagai kualiti. Biji chia yang berkualiti adalah biji chia yang tidak pecah, saiz yang kecil, dan cepat mengembang. Saya pernah cuba satu jenama sebelum ini, tapi sekarang saya dah jatuh cinta dengan ARYZA Chia Seed. Biji chia ARYZA ni, kembang sangat cepat. Maksudnya, serat pada lapisan luar biji chia sangat aktif dan tidak rosak. Kalau serat tak rosak, maksudnya zat-zat lain dalam ARYZA Chia Seed pun mestilah dalam keadaan terbaik.



Biji chia ini sesuai dimakan oleh semua orang, samaada bayi (setahun ke atas) mahupun warga emas. Wanita mahupun lelaki. Ibu mengandung dan wanita dalam pantang pun boleh makan biji chia. Tapi, kalau pesakit yang mengidap penyakit kritikal seperti sakit jantung dan buah pinggang, saya nasihatkan tanya doktor dulu.


Di sini saya ingin kongsikan tentang 20 Kebaikan biji chia (chia seed) untuk kesihatan. 


Superfood. 
ARYZA Chia Seed  mengandungi 5x ganda kalsium berbanding susu, 2x ganda antioksida berbanding beri biru, 2x ganda kalium berbanding pisang, 8x ganda Omega-3 berbanding ikan salmon, 3x ganda zat besi berbanding bayam , 7x ganda vitamin C berbanding buah oren dan 15x ganda magnesium berbanding brokoli. Ia juga mengandungi protein, serat dan pelbagai mikronutrien. (tak lah risau sangat kurang zat kalau tak makan sayur kan...)


Melancarkan  sistem pencernaan. 
ARYZA  Chia Seed mampu menyerap air sehingga menjadi agar-agar (Lapisan luar chia diperbuat daripada lendir larut air, polisakarida bukan kanji (NSP), yang mengembang seperti gel) dan mengandungi kandungan serat yang tinggi. Oleh itu, ia melancarkan pergerakkan makanan dalam system pencernaan. Amat sesuai untuk mengatasi masalah sembelit.

Kenyang lebih lama.
Biji chia mengembang 10 kali ganda daripada saiz asal apabila ia direndamkan dalam air. Malah, ia kekal kembang di dalam perut. Maka, ia akan memberikan rasa kenyang yang lebih lama dan dapat mengawal selera makan. 

Menstabilkan gula dalam darah. 
ARYZA Chia Seed mempunyai indeks glisemik, GI yang rendah. Oleh itu ia membantu mengimbangkan paras glukosa dalam darah dan amat sesuai dijadikan sebahagian daripada diet pesakit kencing manis (tahap 1 dan tahap 2)

Meningkatkan tenaga dan kadar metabolisma. 
ARYZA Chia Seed mengandungi kandungan protein yang tinggi. Dalam 28g biji chia mengandungi 4.4g protein. Maka ia boleh dijadikan salah satu sumber tenaga bagi aktiviti harian. ARYZA  Chia Seed sesuai untuk golongan vegetarian dan pengamal diet alkins. Chia seed juga sesuai dimakan sejam sebelum senaman sebagai sumber tenaga.

Menurunkan tekanan darah.
Omega-3 dalam ARYZA Chia Seed juga berfungsi menurunkan tekanan darah. Oleh itu ia amat sesuai untuk pesakit darah tinggi. Tekanan rendah menjadi rendah kerana biji chia merendahkan kolesterol dalam salur darah yang mengawal atur gula dalam darah.

Menurunkan kadar kolesterol
ARYZA  Chia Seed mengandungi Omega-3 yang melindungi jantung dengan mengurangkan kolesterol dan mengurangkan tekanan darah. Serat dalam chia seed juga membantu mengurangkan kolesterol dalam darah. 100g chia menyediakan kira-kira 8.83 mg atau 55% daripada tahap harian diperlukan niasin. Niacin membantu mengurangkan tahap LDL-kolesterol dalam darah. Di samping itu, ia menambah aktiviti GABA dalam otak yang seterusnya membantu mengurangkan kebimbangan dan neurosis.

Membantu mengurangkan berat badan. 
ARYZA  Chia Seed boleh mengembang sehingga 10x ganda berbanding saiz asal. Oleh itu,  ia boleh memberikan rasa kenyang yang lebih lama dan mengurangkan ketagihan gula. Zat zink dalam chia seed membantu menghasilkan hormon leptin, iaitu hormone yang mengawal selera makan.



Membantu pembentukkan dan menguatkan tulang.
ARYZA  Chia Seed mengandungi kandungan kalsium yang tinggi dan boron. Kedua-dua zat ini diperlukan untuk pembentukkan tulang serta mengekalkan kekuatan tulang. Maka, ia amat sesuai untuk ibu mengandung, ibu yang menyusukan anak, dan kanak-kanak.

Mencegah osteoporosis.
Zat kalsium ARYZA  Chia Seed membantu menguatkan tulang dan gigi. Malah, zat tambahan seperti magnesium dan fosforus yang terdapat dalam biji chia membantu meningkatkan ketumpatan tulang. Oleh itu, biji chia dapat mencegat osteoporosis warga emas.

Kulit lebih sihat dan berseri
ARYZA  Chia Seed mengandungi antioksida dan vitamin C. Antioksida diperlukan untuk mengantikan sel kulit yang rosak dan menghalang keradangan kulit. Vitamin C pula membantu membaiki sel yang rosak dan merangsang pembentukkan kolagen.


Membantu pembentukkan otak dan sistem saraf
Kandungan Omega-3 yang tinggi dalam ARYZA Chia Seed membantu pembentukkan otak dan sistem saraf pada bayi dan perkembangan otak pada kanak-kanak. Oleh itu, otak kanak-kanak akan lebih cergas dan seterusnya membantu proses pembelajaran mereka.

Meningkatkan imunisasi badan.
Gabungan Vitamin C, antioksida dan Omega 3 dalam ARYZA Chia Seed mampu melindungi bayi, kanak-kanak dan dewasa daripada radikal bebas dan seterusnya mengurangkan risiko daripada terkena jangkitan dan demam. Bahkan, dengan diet dan rutin harian yang sihat, ARYZA Chia Seed mampu mencegah penyakit kanser jika diambil secara konsisten.

Membantu pembentukkan tisu organ dan otot.
ARYZA Chia Seed kaya dengan sumber protein. Protein diperlukan untuk mengantikan sel rosak, membina sel baru dan membentuk tisu organ dan otot.

Meningkatkan konsentrasi
Omega-3 dan antioksida dalam ARYZA Chia Seed membantu membinaan sel membran. Sel membran yang sihat akan menyebabkan pemindahan maklumat dalam sistem saraf lebih cepat. Ini termasuk meningkatkan memori dan kadar tumpuan. kuantiti yang mencukupi omega-3 dalam diet boleh menjadi penting untuk perkembangan normal dan kematangan sistem saraf pada bayi dan kanak-kanak.




Merawat anemia
Salah satu punca anemia adalah kekurang zat besi. ARYZA Chia Seed mengandungi kandungan zat besi yang tinggi. Zat besi yang diperlukan untuk pembentukkan sel darah merah.

Mengawal masalah gout
Penurunan berat badan, kolesterol dan tekanan darah normal mengurangkan asid urik dalam badan. Aryza Chia Seed membantu dlm penurunan berat badan, kolesterol dan tekanan darah. Biji chia juga menstabilkan gula dalam darah. Aryza Chia Seed juga membantu menyingkirkan toksik punca GOUT melalui proses detoks.

Menggurangkan lenguh dan sakit sendi.
Pengambilan ARYZA Chia Seed dalam diet secara konsisten dapat menggurangkan lenguh badan dan sakit sendi. 

Menggurangkan senggugut.
Omega-3 dalam ARYZA Chia Seed dapat menggurangkan senggugut semasa haid.

Meningkatkan susu badan.
Susu ibu adalah gabungan antara air, protein dan lemak. Biji chia mengandungi protein dan Omega-3 (sejenis lemak baik) yang membantu meningkatkan susu badan jika ibu mengambil air yang mencukupi (sekurang-kurangnya 2-3L sehari)



Jom kita cuba tambahkan biji chia dalam diet harian. Jom cuba ARYZA Chia Seed.


PETUA MURAH REZEKI

*Petua Murah Rezeki*

✅ 1. Letakkanlah sedikit makanan kucing dan semangkuk air di luar rumah utk kucing2 yg datang..
....................................
✅ 2. Sisihkanlah sedikit dari hasil gaji @ upah jerih payahmu, untuk di sumbangkan kepada anak yatim & orang miskin.
....................................
✅ 3. Sentiasa sediakan wang kecil di dalam dompet utk diberikan kepada yg memerlukan.
....................................
✅ 4. Letakkanlah di bilikmu sebuah kotak. Setiap kali kamu merasa melakukan dosa, masukkan wang kecil kedalamnya. Genap 1 bulan, buka kotak itu & sedekahkan wang tersebut.
....................................
✅ 5. Jika kamu hadir dalam acara keramaian (keluarga & kerabat atau sahabat), belilah 1 @ 2 kotak air mineral, niatkan utk sedekah kepada orang2 yg memerlukannya (orang tua, sakit, kanak2 dan lain2).
....................................
✅ 6. Jika kamu membeli barang dari peniaga2 kecil kemudian kemudian peniaga ingin mengembalikan wang baki, biarkan baki wang itu untuknya (sedekah atau hadiah).
..................................
✅ 7. Belilah mushaf (al quran) letakkan di salah satu masjid. Bayangkan berapa pahala yg akan kamu dapat daripada setiap huruf bagi mereka yg membacanya.
..................................
✅ 8. Berikanlah perasaan gembira kepada setiap orang, khususnya kpd mereka2 yg sedang ditimpa kesedihan, dengan senyuman dan ucapan doamu yg tulus.
....................................
✅ 9. Lemparkanlah senyuman kepada orang yg kamu temui, berilah salam kepada orang yg duduk & bertuturlah dengan ucapan yg baik kerana semuanya adalah sedekah.
....................................
✅ 10. Jangan biarkan kamu tertidur, melainkan telah kamu ampuni setiap orang yg telah berbuat jahat kpdmu dari menghinamu, menyebarkan fitnah & menzalimimu.
....................................
✅ 11. Setkan pada handphone kamu, penggera peringatan pada masa masa tertentu untuk anda baca surah Al-Fatihah @ Al-Ikhlas untuk di sedekahkan kepada kedua ibubapa kita, sama ada masih hidup atau telah meninggal dunia...
....................................
✅ 12. Kirimkan mesej ini ke semua kenalan. Siapa tahu ada yg mahu mengamalkan. Moga kita pun akan diberi pahala kerananya.

Selamat bersedekah..
Semoga kita dilimpahkan rezeki..Aamiin..

#copypaste
#whatapps

Isnin, 24 Oktober 2016

Manisnya Senyuman

*```BELIEVE IT OR NOT```*

*1-Ikan parang tidak boleh digunakan untuk menebang pokok.*

*2-Walau maju macam mana sekali pun Pekan di Pahang tetap akan disebut Pekan.*

*3-Air sebenarnya tidak boleh dicincang tetapi boleh ditarik,contohnya teh tarik.*

*4-Satu2 benda tidak hidup dan tidak bernyawa tapi boleh melahirkan adalah surat beranak.*

*5-Sumbu yg ada pada badak sumbu tidak boleh dicucuh dan menyala.*

*6-Kawasan yang mempunyai ibu tunggal yang boleh di percayai adalah di Janda Baik.*

*7-Tempat tertinggi di Malaysia bukannya di Gunung Kinabalu tetapi Kota Tinggi di Johor.*

*8-Burung tukang tidak boleh di harap untuk membuat rumah.*

*9-Selipar adalah panggilan yang betul sekiranya objek tersebut memiliki kedua-dua belah kiri dan kanan, penggunaan istilah Dualipar adalah salah dan tidak dibenarkan dalam Kamus Dewan.*

*10-Kakaktua tidak tahu yg dia sebenarnya saudara yg lebih tua dari adik2nya.*

*11-Kastam belum lagi menggunakan anjing laut untuk menghidu dan mengesan dadah.*

*12-Tempat paling kecil di Malaysia ialah Setapak.*

*13-Kuda laut tidak boleh berlumba.*

*Sebab ada 10 perkara yg saya tahu tentang kamu...*

*1. Kamu pasti sedang baca status ini..*

*2. Kamu sememangnya manusia..*

*3. Kamu tidak dapat menyebut huruf ' P' kalau bibir atas dan bibir bawah tidak bersentuhan..*

*4. Kamu baru saja mencubanya..*

*6. Kamu sedang tersenyum sendirian..*

*7. Sampai kamu tidak sedar yg no.5 tidak ada di situ..*

*8. Kamu baru saja cek no.5..ya memang tidak ada di situ..*

*9. Kamu ketawa sambil tersenyum...*

*^Kawan kawan kawan kawan kawan kawan kawan kawan kawan kawan kawan kawan kawan kawan kawan kawan kawan kawan kawan kawan kawan...*

*1. Kamu memang malas untuk membaca semua kata "kawan" di atas...*

*2. Sampai kamu tidak sedar ada perkataan "kawin" diantaranya..*

*3. Kamu terus mencari perkataan "kawin" yg memang sebenarnya tidak ada pun di situ...dgn muka serius sambil berkata "tak ada pun"..*

*4. Kamu pasti sedang ketawa dan tersenyum...sebab kamu baru saja TERKENA.. HAHAHAA*

*Cuba kamu lihat wajah kamu ke cermin sekarang..*
*Wajah kamu kelihatan manis dan berseri sekali...*



*```MEMBUAT ORG SENYUM ITU JUGAKAN SEBAHAGIAN BERSEDEKAH...```*

*```#senyumseindahsuria```*
*```#senyumlahdarihati```*
*```#duniamuberseri😊```*

#copypaste
#dariwhatapps