Sabtu, 20 Mei 2017

Aplikasi MyPesara Untuk Pesara Kerajaan Malaysia

MyPesara merupakan aplikasi pintar yang dibangunkan bertujuan memberi kemudahan kepada pesara Kerajaan Malaysia mencapai maklumat seperti data peribadi, data perkhidmatan dan maklumat bayaran pencen yang diterima setiap bulan.




Cara untuk memuat turun
1. Pergi ke Play Store (Android) / Apps Store (iOS)
2. Buat carian 'MyPesara'
3. Install dan tunggu sehingga selesai

Cara penggunaan
1. Buka aplikasi MyPesara
2. Masukkan No Kad Pengenalan dan No Akaun Pencen
3. Tekan butang Log Masuk.

Rabu, 3 Mei 2017

Coret-coret Guru Di Sekolah

Situasi 1

*1*. _Cikgu, kena selang ke?_
*2*. _Buku apa cikgu?_
*3*. _Cikgu!!! tulis kat mana?_
*4*. _Tak cukup, boleh sambung sebelah tak cikgu?_
*5*. _Tajuk dia apa?_
*6*. _Cikgu, kena salin semua ke cikgu?_
*7*. _Cikgu, kena garis ke?_


Situasi 2

*_Murid_* : _cikgu, kena salin ke yg dekat whiteboard tu?_
*_Guru_* : _ehhh....tak payah salin....tgk je...lepas ni angkat whiteboard ni pi fotostat kat pejabat.


Situasi 3

*_Murid_* : _cikgu buat sekarang ke?_
*_Guru_* : _tak.....buat tahun depan.


Situasi 4

( _guru sedang menulis di whiteboard_ )

*_Murid_* : _cikguuuu..... tepi sikit..... tak nampak._
*_Guru_* : . . . . . 😡😡😡😡


Situasi 5

*_Murid_* : _cikgu kalau tak cukup boleh sambung muka surat sebelah tak?_
*_Guru_* : _tak boleh..... sambung kat meja.... tak pun sambung kat atas baju kamu._


Situasi 6

*_Guru_* : _siapa dah siap?_
*_Murid_* : _saya blm lg cikgu!_
*_Guru_* : _siapa blm siap?_
*_Murid_* : _saya dah cikgu!_


Situasi 7

*_Guru_* : _ok, buka mukasurat 58, baca dan catat dlm buku nota mengikut pemahaman kamu sendiri._
*_Murid_* : _cikgu, kena baca ka?_
*_Guru_* : _dak... tak payah baca. Koyak mukasurat tu. Bubuh dlm ayaq... pastu hampa minum ayaq tu.._
*_Murid_* : _cikgu ni.. tanya pun tak boleh...._


Situasi 8

*_Guru_* : _Ok... keluarkan buku dan salin nota kat dpn ni._
*_Murid_* : _cikgu, salin kat dlm buku ka?_
*_Guru_* : _tak... salin kat atas dahi kamu._


Situasi 9

*_Guru_* : _semua dah dpt kertas soalan?_
*_Murid_* : _dah cikgu..._
*_Guru_* : _ok, kamu ada 1 jam 30 min utk jawab soalan peperiksaan ni. Boleh mula sekarang._
*_Murid_* : _dah boleh mula ka cikgu?_


Situasi 10

*_Guru_* : _esok ada jamuan raya... jd esok mai sekolah pakai baju raya._
*_Murid_* : _cikgu, esok ada pj, nak kena pakai baju pj tak?_
*_Guru_* : _ya Allah.... ampunilah dosa hamba Mu ini..._


Situasi 11

*_Guru_* : _masa ada lg 15 min. Siapkan latihan sekarang dan hantar._
*_Murid_* : _cikgu, kalau tak siap?_
*_Guru_* : _buatla dulu.... baru tahu siap ka tak..._
*_Murid_* : _kalau tak siap jugak?_


Situasi 12

*_Guru BM_* : _Buat latihan pengukuhan ni dlm buku kamu._
*_Murid_* : _cikgu, buat latihan ni dlm buku apa?_
*_Guru BM_* : _buat dlm buku matematik na...._
( _Faham pulak... terus keluarkan buku BM_ )



Sesungguhnya mendidik memerlukan kesabaran yg tinggi.