Rabu, 3 Mei 2017

Coret-coret Guru Di Sekolah

Situasi 1

*1*. _Cikgu, kena selang ke?_
*2*. _Buku apa cikgu?_
*3*. _Cikgu!!! tulis kat mana?_
*4*. _Tak cukup, boleh sambung sebelah tak cikgu?_
*5*. _Tajuk dia apa?_
*6*. _Cikgu, kena salin semua ke cikgu?_
*7*. _Cikgu, kena garis ke?_


Situasi 2

*_Murid_* : _cikgu, kena salin ke yg dekat whiteboard tu?_
*_Guru_* : _ehhh....tak payah salin....tgk je...lepas ni angkat whiteboard ni pi fotostat kat pejabat.


Situasi 3

*_Murid_* : _cikgu buat sekarang ke?_
*_Guru_* : _tak.....buat tahun depan.


Situasi 4

( _guru sedang menulis di whiteboard_ )

*_Murid_* : _cikguuuu..... tepi sikit..... tak nampak._
*_Guru_* : . . . . . 😡😡😡😡


Situasi 5

*_Murid_* : _cikgu kalau tak cukup boleh sambung muka surat sebelah tak?_
*_Guru_* : _tak boleh..... sambung kat meja.... tak pun sambung kat atas baju kamu._


Situasi 6

*_Guru_* : _siapa dah siap?_
*_Murid_* : _saya blm lg cikgu!_
*_Guru_* : _siapa blm siap?_
*_Murid_* : _saya dah cikgu!_


Situasi 7

*_Guru_* : _ok, buka mukasurat 58, baca dan catat dlm buku nota mengikut pemahaman kamu sendiri._
*_Murid_* : _cikgu, kena baca ka?_
*_Guru_* : _dak... tak payah baca. Koyak mukasurat tu. Bubuh dlm ayaq... pastu hampa minum ayaq tu.._
*_Murid_* : _cikgu ni.. tanya pun tak boleh...._


Situasi 8

*_Guru_* : _Ok... keluarkan buku dan salin nota kat dpn ni._
*_Murid_* : _cikgu, salin kat dlm buku ka?_
*_Guru_* : _tak... salin kat atas dahi kamu._


Situasi 9

*_Guru_* : _semua dah dpt kertas soalan?_
*_Murid_* : _dah cikgu..._
*_Guru_* : _ok, kamu ada 1 jam 30 min utk jawab soalan peperiksaan ni. Boleh mula sekarang._
*_Murid_* : _dah boleh mula ka cikgu?_


Situasi 10

*_Guru_* : _esok ada jamuan raya... jd esok mai sekolah pakai baju raya._
*_Murid_* : _cikgu, esok ada pj, nak kena pakai baju pj tak?_
*_Guru_* : _ya Allah.... ampunilah dosa hamba Mu ini..._


Situasi 11

*_Guru_* : _masa ada lg 15 min. Siapkan latihan sekarang dan hantar._
*_Murid_* : _cikgu, kalau tak siap?_
*_Guru_* : _buatla dulu.... baru tahu siap ka tak..._
*_Murid_* : _kalau tak siap jugak?_


Situasi 12

*_Guru BM_* : _Buat latihan pengukuhan ni dlm buku kamu._
*_Murid_* : _cikgu, buat latihan ni dlm buku apa?_
*_Guru BM_* : _buat dlm buku matematik na...._
( _Faham pulak... terus keluarkan buku BM_ )



Sesungguhnya mendidik memerlukan kesabaran yg tinggi.