free hit counter

Petua-petua Untuk Membina Tabiat Baik

Berdasarkan tajuk di atas, itulah merupakan tips yang saya ingin kongsikan pada hari ini. Bagaimana seseorang ingin mengubah tabiat buruk dan seterusnya membina tabiat yang baik?

bina tabiat baik

Secara umumnya, terdapat dua langkah yang perlu diambil untuk mengubah tabiat kita. Langkah pertama ialah kita perlu mengetahui apakah tabiat buruk yang kita ingin ubah. Oleh tu, adalah perlu terlebih dahulu untuk kita menyenarai tabiat yang buruk yang ada dalam diri kita.

Kita juga boleh meminta bantuan orang lain untuk melihat secara objektif tentang tabiat yang menghalang kita daripada mencapai kejayaan. Di sini saya senaraikan antara tabiat buruk yang biasanya ada:

  • Suka melengah-lengah masa
  • Membayar bil pada saat akhir
  • Tidak menghantar dokumen yang diminta pada saat yang tepat
  • Sering terlambat dari tarikh akhir
  • Terlupa nama seseorang dalam masa beberapa saat sahaja lepas diperkenalkan.(perkara ini sering terjadi kepada saya 😛 )
  • Suka memberi komen daripada suka mendengar
  • Dan lain-lain.

Saya pasti memang terdapat banyak lagi tabiat buruk sebenarnya yang tidak disenaraikan di atas. Kalau hendak disenaraikan sudah tentu akan tidak habis-habis.

Setelah kita telah mengenal pasti tabiat buruk ini, tibanya pada masa untuk langkah kedua. Kita haruslah memilih tabiat baik yang ingin dibina kemudiannya membangunkan sistem untuk menyokongnya.

Contohnya, andaikan dalam kes ini tabiat baik yang ingin dibina oleh kita adalah senaman di pagi hari, salah satu sistem yang dapat dibina adalah dengan menggerakan diri kita untuk tidur lebih awal supaya kita dapat bangun lebih awal pada keesokkan harinya.

Ataupun jika kita dalam bidang jualan, kita mungkin dapat membangunkan sistem senarai pendek tentang aktiviti yang perlu dilakukan supaya setiap prospek mendapat sumber komunikasi .

Pokoknya, apa yang penting adalah membinga sistem disebalik tabiat baik yang ingin dibina. Aktiviti apakah yang dapat dibuat supaya tabiat baik ini berjalan? Bagaimana untuk kekal bermotivasi? Bagaimana untuk buat sedemikian? Berpanduakan soalan di atas, saya pasti kita mampu membina sistem yang baik untuk membina tabiat baik.

Berikut adalah petua-petua yang mudah diikuti dan dapat membantu anda mengubah aktiviti sihat menjadi tabiat sepanjang hayat.

1. Ambil langkah kecil

Anda tidak boleh berharap hanya ikut apa yang dikatakan oleh orang yang berjaya ketika mengembangkan tabiat yang baik dan ingat anda akan berjaya dalam masa yang singkat. Mulakan dengan langkah kecil yang dapat dikendalikan.

Sekiranya anda ingin menjadikan makanan sihat sebagai satu tabiat, mulailah dengan menukar makanan tertentu untuk pilihan yang lebih sihat. Sekiranya anda membuat perubahan mendadak dan drastik terhadap gaya hidup anda, kemungkinan besar anda tidak akan berjaya.

2. Jadikan diri anda bertanggungjawab

Bincang dengan rakan atau ahli keluarga yang boleh memberi pendapat penting bagi anda. Dengan memberitahu rakan atau ahli keluarga yang dipercayai tentang keinginan anda untuk membina tabiat baru, anda mempromosikan akauntabiliti. Anda akan cenderung untuk mematuhi tabiat baik anda jika anda tahu bahawa anda harus bertanggungjawab kepada orang lain selain anda.

3. Layan diri dengan baik

Anda harus bangga dengan kenyataan bahawa anda berusaha untuk membuat perubahan positif dalam hidup anda. Ganjarkan diri anda secara berkala semasa anda berpegang pada membina tabiat baik anda. Luangkan waktu Sabtu pagi untuk tidur, atau bersenam di padang. Apa sahaja yang anda suka, biar lakukanlah.

4. Satu tabiat pada satu masa.

Bina satu tabiat pada satu masa. Sekiranya anda seperti saya, memang terdapat banyak tabiat sihat dan baik yang ingin saya masukkan ke dalam hidup saya. Tetapi ia tidak mungkin untuk masukkan semua dalam masa yang sama. Perlu anda fokus pada satu demi satu agar anda tidak terbeban.

Membina tabiat yang baik, seperti bersenam secara teratur mungkin kelihatan seperti perubahan kecil tetapi sebenarnya tidak. Apabila anda mula membina tabiat baru, anda perlu sedar bahawa anda akan mengubah cara kehidupan anda juga.

5. Pastikan bahawa anda benar-benar inginkannya

Semakin kuat keinginan anda mahu membuat perubahan kecil, semakin besar kemungkinan anda akan tetap melakukannya. Jangan sekali-kali mula membina tabiat yang anda tidak mahukan hanya kerana anda berfikir atau diberitahu bahawa ia adalah perkara yang betul untuk dilakukan.

Sekiranya anda berusaha memaksa diri anda untuk melakukan sesuatu yang anda benci, anda akan menjauhinya dengan segala cara. Sekiranya anda benci pergi ke gim, jangan lakukannya. Terdapat banyak tabiat baik yang dapat anda bina yang akan anda nikmati dan dapat memperkayakan hidup anda.

6. Buat perancangan

Duduk dan buat satu senarai tabiat baik yang ingin anda bina. Utamakan senarai dan tentukan tabiat apa yang ingin anda binakan terlebih dahulu. Setelah anda mengetahui apa yang anda nak, tulis keluar rancangan seterusnya. Dengan menuliskan tabiat dan rancangan anda dalam nota, anda dapat merujuk balik setiap kali anda memerlukan sedikit motivasi tambahan dan ini akan membantu anda terus berada di landasan yang betul.

7. Bersikap sangat spesifik

Jangan hanya mengatakan, “Saya ingin menjadikan ia satu tabiat untuk minum lebih banyak air”. Sebaliknya, katakan, “Saya ingin mula minum 8 gelas air setiap hari”. Dengan bersikap spesifik, anda tahu dengan tepat apa yang harus anda lakukan untuk membina tabiat baru anda dan tidak akan merasa terbeban.

Sekiranya anda terlalu samar-samar, anda boleh membuat dengan rasional di mana anda boleh minum lebih banyak air hari ini berbanding semalam, walaupun ia bukan 8 gelas yang anda mahukan.

8. Gunakan alat-alat

Gunakan setiap sumber yang anda dapat. Anda boleh membuat senarai, jurnal, carta, spreadsheet … apa sahaja yang akan membantu anda mengikuti matlamat anda. Saya sering menggunakan nota melekit di sekitar rumah.

Saya akan meletakkan peringatan di dinding, cermin, peti sejuk, dan di tempat lain yang saya rasa ia berguna. Mereka mungkin tidak kelihatan cantik tetapi mereka membantu saya untuk terus bermotivasi.

9. Jangan mengejek diri anda kerana lakukan tabiat yang buruk

Kita semua akan melakukan tabiat yang buruk dari semasa ke semasa. Baru semalam, saya makan satu pak besar kerepek kentang ketika menonton televisyen. Sebelum saya mengetahuinya, keseluruhan pak itu dah kosong! Ini memang berlaku kepada semua orang.

Selagi anda sedar dengan tabiat yang anda lakukan tanpa sengaja, anda tidak perlu terlalu keras pada diri sendiri. Ingatkan diri anda mengapa anda ingin membina tabiat yang baik sejak awal, dan kemudian boleh anda amalkan tabiat yang baik sekali lagi.

Mengapa begitu sukar untuk mengubah tabiat buruk?

Terdapat banyak perkara yang kita lakukan setiap hari yang kita tahu tidak baik untuk kita. Tabiat seperti menggigit kuku, menghisap rokok, membuat pilihan makanan yang tidak sihat, menunda-nunda, tidur lewat stiap malam, dan lain-lain.

Setiap daripada kita mempunyai tabiat buruk yang ingin kita hapuskan. Tetapi kita sering mengalami kesukaran untuk melakukannya. Ini kerana, setelah satu tabiat dibinakan, kita bahkan jarang menyedari bahawa kita melakukannya. Ia menjadi sebahagian daripada diri kita.

Sekiranya kita ingin memperbaiki kehidupan kita, menghapuskan tabiat buruk dan membina tabiat baik adalah satu perkara yang kita perlu lakukan.

Leave a Comment