Ahad, 31 Julai 2016

Mama cat



Dah tiga kali kucing ni melahirkan anak. Tapi semua anaknya mati. Macam kena makan dek binatang lain. Kali ni saya beli sangkar supaya tak ada bintang lain makan anak dia. Tapi, drama lain jadinya. Si ibu tak nak duduk dalam sangkar. So macam mana nak tolong. Dah la tu, letak anak depan rumah, senang sangat enchik anjing nak terkam.


P/s: gambar edit guna pisma. Best jugak apps ni.

Rabu, 13 Julai 2016

Tradisi Pasang Panjut Raya di Kuala Kangsar

Dulu-dulu kala, zaman saya masih bersekolah bapak akan suruh kami adik beradik pasang panjut keliling rumah sebelum pergi solat terawih. Kami akan pasang panjut mulai malam 27 Ramadan a.k.a Malam 7 likur. Kononnya biar rumah terang menderang untuk menyambut malam lailatul qadar.  Tapi bila makin dewasa, kami jarang pasang panjut keliling rumah. Bukan sebab tak minat, tapi sebab tak tahu di mana nak beli minyak gas, sumbu dan panjut baru. Lagipun dah ada lampu elektrik yang berwarna warni.


Tahun ni, niat nak pasang panjut masih ada, tapi tak berjaya, sebab tak dapat beli sumbu panjut yang baru. Tapi kami semua pergi ronda ke Padang Rengas dan kampung mak di Lubok Merbau untuk tengok pertandingan panjut.  Kami pergi tengok panjut ni pada 27 ramadan @ malam 7 likur, lepas solat terawih. Gambar ni sebahagian je formasi pajut. ada banyak lagi. gambar-gamar ni pun ihsan dari kawan-kawan. Saya tak dapat nak tangkap gambar sebab jadi driver.







Di kampung bapak saya di kota lama pun, orang-orang kampung akan pasang panjut keliling rumah. tapi tak de la buat formasi yang hebat-hebat. tapi masih cantik. semua rumah bercahaya. Kalau mengikut cerita bapak saya, budaya pasang pajunt di Kuala kangsar ni, bermula di Kota Lama, dan kemudian sebar luas ke kuala kangsar. Pertandingan Panjut di Padang Rengas, dah pun masuk dalam kalender perlancongan, bersama dengan mercun meriam buluh,




Rabu, 22 Jun 2016

Highly lmmersive Programme (HIP) Bahasa Inggeris



Highly lmmersive Programme (HIP) bahasa lnggeris dilaksanakan mulai tahun 2016 . HIP merupakan program yang diperkenalkan di bawah dasar MBMMBI yang bertujuan untuk meningkatkan penguasaan bahasa lnggeris dalam kalangan murid melalui pengunaan bahasa lnggeris yang lebih meluas di sekolah. Program ini telah diumumkan oleh YAB Dato' Sri Mohd. Najib Bin Tun Haji Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia dalam pembentangan Bajet 2015 pada 23 Oktober 2015.


HIP menyokong lima (5) anjakan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM 2013-2025) seperti berikut:

i. Anjakan Pertama
• Menyediakan kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa.

ii. Anjakan Kedua
• Memastikan setiap murid menguasai kemahiran dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa lnggeris.

iii. Anjakan Ketiga
• Melahirkan rakyat yang menghayati nilai.

v. Anjakan Keenam
• Mengupayakan JPN , PPD dan sekolah menyediakan penyelesaian khusus berasaskan keperluan .

vi. Anjakan Kesembilan
• Bekerjasama dengan ibu bapa, komuniti dan sektor swasta secara meluas.


HIP dilaksanakan secara berperingkat bermula Januari 2016 . Pada tahun 2016 pelaksanaan HIP adalah dalam 1,200 buah sekolah rendah, menengah dan Kolej Vokasional. HIP akan diperluaskan kepada 5,500 buah sekolah rendah, menengah dan Kolej Vokasional pada tahun 2017. Peluasan HIP di sekolah rendah, menengah dan Kolej Vokasional seluruh negara akan dilaksanakan pada tahun 2018.

Sekolah dibekalkan dengan HIP Toolkit. lanya adalah satu panduan untuk melaksanakan HIP di sekolah . HIP Toolkit ini terdiri daripada panduan menggunakan instrumen penilaian kendiri serta HIP Guidebook. lnstrumen penilaian kendiri yang terkandung dalam HIP Toolkit hendaklah diisi oleh sekolah untuk menilai tahap immersive bahasa lnggeris sedia ada. Hasil penilaian instrumen kendiri tersebut hendaklah digunakan untuk merancang aktiviti bahasa lnggeris yang bersesuaian bagi meningkatkan tahap immersive bahasa lnggeris sekolah. HIP Guidebook mengandungi contoh-contoh amalan terbaik aktiviti dalam kelas, luar kelas, kelas bimbingan dan Outreach. Amalan-amalan terbaik ini diperoleh daripada sekolah-sekolah di seluruh negara. Sekolah boleh memilih aktiviti daripada HIP Guidebook sekiranya bersesuaian atau pun melaksanakan aktiviti tersendiri berdasarkan keperluan.



Sumber:
http://www.moe.gov.my/my/pekeliling-ikhtisas-view?page=1&id=1114


SURAT PEKELILING IKTISAS KPM BIL. 4 TAHUN 2016 - PELAKSANAAN HIGHLY IMMERSIVE PROGRAMME (HIP) BAHASA INGGERIS DI SEMUA INSTITUSI PENDIDIKAN DI BAWAH KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA MULAI TAHUN 2016